lördag 27 juni 2026

In the Grey



Titel: In the Grey
Genre: Action/Thriller
Land: USA/Storbritannien
År: 2026
Regi: Guy Ritchie
I rollerna: Jake Gyllenhaal, Henry Cavill, Eiza González, Carlos Bardem, Fisher Stevens, Rosamund Pike

Handling: En hemlig grupp elitagenter opererar i skuggorna - lika bekväma med att utöva makt och påtryckningar som att hantera automatvapen och sprängämnen. När en hänsynslös makthavare stjäl en förmögenhet på flera miljarder skickas teamet ut för att stjäla tillbaka den i något som för vem som helst annars hade varit ett rent självmordsuppdrag. Det som startar som en omöjlig kupp urartar snabbt till ett fullskaligt krig av strategi, bedrägeri och överlevnad.

Omdöme: Rachel Wild (Eiza González) är en hänsynslös advokat som arbetar med att driva in skulder åt rika och mäktiga klienter. Det innebär att hon tvingas ta till alla möjliga medel som inte alltid är helt lagliga eller etiska. Hon opererar helt enkelt i en gråzon, vilket hon inte har några som helst problem med och dessutom är mycket duktig på.


© Black Bear

När Rachel behöver ta i med hårdhandskarna har hon till sin hjälp Sid (Henry Cavill) och Bronco (Jake Gyllenhaal). De bidrar med den expertis som krävs för utpressning, spionage och, om det krävs, väpnade insatser. I det här fallet har de att göra med den skoningslöse miljardären Salazar (Carlos Bardem), som är skyldig en miljard dollar som Rachel ska försöka driva in - mot 10% av summan.


© Black Bear

Guy Ritchie har gjort ett par liknande filmer där en grupp ska genomföra t.ex. ett självmordsuppdrag, vilket är fallet här. Stilen från hans tidiga filmer finns delvis där, men det är inte riktigt samma lekfullhet som infann sig i bland annat Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) eller Snatch (2000). Det känns snarare mer som ett rutinuppdrag som förvisso levererar en del underhållning för stunden, men inte så mycket mer än så.


© Black Bear

Om det är något som borde vara en styrka så är det skådespelarna och karaktärerna. Jake Gyllenhaal förväntas per automatik hålla hög klass, men han och Henry Cavill kommer inte riktigt till sin rätt. När de introduceras tror och hoppas man att de ska lyfta filmen, men så blir det inte. Carlos Bardem har inte samma pondus som brodern Javier Bardem, som hade varit att föredra i skurkrollen. Eiza González får den bästa rollen och levererar förmodligen den starkaste prestationen, medan Rosamund Pike inte alls får särskilt mycket att jobba med.


© Black Bear

Filmen väljer att gå rakt på sak istället för att bygga upp det hela mer. I många fall kan det vara att föredra att skruva upp tempot tidigt, men i det här fallet hade det nog hjälpt att ge det lite mer tid. På så vis hade vi kunnat få ett bättre grepp om karaktärerna och storyn. Istället slängs det bland annat in en relativt onödig sekvens där vi får ta del av ett drinkrecept. Även om filmen absolut går att se och bjuder på helt ok tidsfördriv, känns den något oinspirerad och blir en relativt lättglömd actionfilm i mängden.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 6.3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar