tisdag 21 januari 2025
Nora Prentiss
Titel: Nora Prentiss / Kvinnan utanför
Genre: Film-Noir/Drama
Land: USA
År: 1947
Regi: Vincent Sherman
I rollerna: Kent Smith, Ann Sheridan, Bruce Bennett, Robert Alda
Handling: Lugna, organiserade Dr. Talbot träffar nattklubbssångerskan Nora Prentiss när hon skadas i en trafikolycka. Trots hennes betänkligheter inleder de en kärleksaffär. Talbot ställs inför valet att lämna Nora eller skilja sig från sin fru. När en patient dör på hans kontor uppstår en tredje möjlighet.
Omdöme: Det inrutade, lugna och ja, tråkiga livet för Dr. Richard Talbot (Kent Smith) är det enda han känner till och har ingen anledning att vilja ändra på. Hans fru och två tonårsbarn är vana vid att pappa har sina rutiner, äter frukost med dem och kommer hem till middagen varje kväll. Men något förändras. En dag när han lämnar sitt kontor är olyckan framme då en kvinna blir påkörd av en bil. Richard hjälper givetvis till och tar kvinnan till sin mottagning för att se över skadorna.
©Warner Bros.
Kvinnan visar sig heta Nora Prentiss (Ann Sheridan) och är en sångerska på en nattklubb som ägs av Phil Dinardo (Robert Alda, far till Alan Alda). Nora har en något hård attityd mot den svala Dr. Talbot som bara gör sitt jobb. Vad Richard inte kan ana är att det kommer bli starten på en allt hetare relation med Nora som är olik hans fru. Hon öppnar upp en värld han saknat och gärna vill upptäcka. Hon å sin sida värdesätter en man som Dr. Talbot efter att ha blivit bränd av andra typer av män genom åren.
©Warner Bros.
En noir-film som är elegant, det är kvalitet över produktionen och något stabilt byggs upp då vi följer Dr. Talbot och hans möten med Nora Prentiss. En sak som är tydlig när Nora Prentiss introduceras på Dr. Talbots läkarmottagning är att Ann Sheridan spelar rollen på ett klassiskt femme fatale-vis. Och det gillas en hel del. Hon är liksom i kontroll över situationen, förförande men samtidigt hård och tuff mot stackars Dr. Talbot som inte kan ana hur hans liv kommer förändras, först till det bättre men vilket pris får han betala?
©Warner Bros.
Nora Prentiss är karaktären som är oberäknelig och man är på sin vakt för vad hon kan ha i görningen. För det är så det känns, att hon planerat sitt möte med Dr. Talbot. Hon berättar trots allt att hon iakttagit honom och hans rutiner under en längre tid. Vem skulle veta sådana detaljer om en främmande man om hon inte hade planerat något? Gillrar hon en fälla för Dr. Talbot eller vill hon bara ha honom för sig själv? Eller kan det vara ett helt oskyldigt och slumpartat möte som föranletts av en oplanerad olyckshändelse?
©Warner Bros.
Själva femme fatale-biten utvecklar sig inte direkt som väntat, eller kanske som förhoppningen var. Istället blir det en historia om Dr. Talbot som får sig en ögonöppnare i och med att Nora gör ett stort intryck på honom. Så pass att han inte tänker klart. Ska han lämna sin familj för Nora? Han funderar starkt på det och kan inte tänka sig ett liv utan Nora. Men hans väg ut är allt annat än genomtänkt. En möjlighet öppnar sig som han kastar sig över, men resultatet blir inte alls som han tänkt sig.
©Warner Bros.
Tycker filmen funkar som bäst under sisådär första timmen när handlingen utspelar sig i San Francisco. Dr. Talbots liv pekar då i en uppåtgående kurva. När handlingen förflyttas till New York dalar sakta men säkert hans liv och han blir fångad i en omöjlig situation. Det påverkar fullständigt hans liv och hans relation till Nora. Till slut blir det ett tragiskt öde. Det blir en film-noir och ett drama som är över medel och är glad att ha sett den även om den har en bit upp till favoriterna i genren.
3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt
Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0
IMDb: 7.1
Labels:
1947,
3+,
Ann Sheridan,
Bruce Bennett,
Drama,
Film-Noir,
Kent Smith,
Robert Alda,
USA,
Vincent Sherman
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar