söndag 23 juni 2024

Cruising



Titel: Cruising / Lockbetet
Genre: Kriminaldrama/Thriller
Land: USA/Tyskland
År: 1980
Regi: William Friedkin
I rollerna: Al Pacino, Paul Sorvino, Karen Allen, Joe Spinell, Ed O'Neill, James Remar

Handling: En seriemördare härjar bland New Yorks homosexuella. En ung polis får i uppdrag att utge sig för att vara homosexuell för att fånga mördaren.

Omdöme: År 1970 gjorde William Friedkin filmen The Boys in the Band (1970) som handlade om ett par homosexuella som har en födelsedagsfest där diverse diskussioner och förvecklingar sker. En film som är hyllad, inte minst i de kretsarna. Precis 10 år senare kom Friedkin med denna på sin tid omtalade och kontroversiella film om en mördare bland New Yorks homosexuella. En film som skapade upprördhet och ilska redan under inspelningarna då röster höjdes mot filmen med diverse protestaktioner.


©United Artists

Ett par brutala mord inträffar i New York. Likdelar hittas i Hudsonfloden och offren hittas med flera knivhugg. Vad samtliga offer har gemensamt är att de var homosexuella. Detta leder poliskapten Edelson (Paul Sorvino) att rekrytera den patrullerande polisen Steve Burns (Al Pacino) för ett uppdrag. Han ska utge sig för att vara homosexuell, besöka s&m-klubbarna och försöka hitta mördaren som tros vistas i de miljöerna. Steve har inget emot att plockas från sin patrullerande tjänst och ha en chans att bli befordrad.


©United Artists

Steve, som är i ett förhållande med flickvännen Nancy (Karen Allen), vill inte dela med sig av sitt uppdrag och håller det inom sig. Ju djupare Steve faller in i den homosexuella s&m-kulturen, ju mer tär det på relationen. Steve förändras och har allt svårare att skilja på uppdraget och privatlivet. Det tär på psyket vilket inte är särskilt svårt att förstå med tanke på vad han tar del av. Dessutom alltså med en mördare han försöker röka ut och måste vara på sin vakt för. Det sista han vill är att få en oväntad överraskning bakifrån.


©United Artists

Storyn, med en mördare som ger sig på homosexuella i dessa miljöer, inspirerades av verkliga händelser. I början av 70-talet, efter att han gjort The French Connection (1971), tackade Friedkin nej till att göra en film som byggde på en bok som handlade om en seriemördare i den homosexuella miljön. Men när det senare skedde en rad mord i denna miljö som det skrevs tidningsartiklar om, ändrade han uppfattning.


©United Artists

Friedkin kände även en polis som hade jobbat under täckmantel på sådana ställen efter ett par tidigare mord i den homosexuella miljön, något som sedan låg som grund för karaktären Steve Burns spelad av Al Pacino. Dessutom var en åtalad mördare, som intressant nog hade haft en liten roll i Friedkins tidigare film The Exorcist (1973), misstänkt för de sex morden på homosexuella som skulle komma att kallas för "The Bag Murders" då likdelar dumpades i sopsäckar i Hudsonfloden i New York. Allt detta gjorde att Friedkin kände att han hade tillräckligt material för att göra filmen.


©United Artists

Filmen hade setts en gång i tiden och inte mycket mindes från den. Det skulle i så fall vara det faktum att Al Pacinos karaktär vistas mycket i den skumma och råa s&m-världen. Mycket riktigt är det gott om denna vara. Det känns som det går till överdrift med att visa läderpojkarna på klubbarna som Steve Burns besöker. Inte bara att det är många av dessa scener, de är även svettiga och starkt grafiska. Givetvis för att ge en bild av vad Steve tar del av för att visa hur det påverkar honom, men det känns även lite provokativt.


©United Artists

Ursprungligen var filmen hela 40 minuter längre, men Friedkin tvingades klippa ner runt 40 minuter då filmcensuren ville ge den X-stämpel för pornografi. Enligt Friedkin var det en hel del ytterligare scener på s&m-klubbarna där Steve Burns ser på när männen utför diverse sexuella handlingar på och med varandra. Men det fanns även fler vändningar i storyn och även implikationer på att Steve Burns medverkade i dessa handlingar. De bortklippta 40 minuterna lär även ha gett fler svar om slutet, något som nu lämnas öppet.


©United Artists

Vad som hade all potential att bli en tät, spännande, välspelad och bra seriemördarthriller i dessa miljöer, verkar mest intresserad av att visa upp s&m-kulturen på ett grafiskt sätt. Det känns lite som Friedkin blivit förblindad av detta och valt att mer fokusera på det än karaktärerna och själva mordmysteriet. Han har med flit tagit det till det yttersta och skapat en rå och brutal miljö som huvudpersonen måste vistas i vilket tär på hans psyke. Det utforskas dock lite på fel sätt och gör att filmen förvisso är ok överlag men man känner att det fanns mer och något annat att få ut av det hela.


©United Artists

Avslutningsvis intressant att William Friedkin egentligen ville ha Richard Gere i rollen som Steve Burns, han ville spela rollen och allt var klart. Men då Al Pacino visade intresse för rollen och var en större stjärna, bestämdes det att han var ett säkrare kort. Friedkin var senare besviken att han inte gjorde filmen med Gere då han kände att det hade gett karaktären något annat som nu saknades. I efterhand tyckte han dock att Pacino funkade i rollen på ett sätt han inte kände under inspelningen.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 6.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar